Od lešnikovog putera do Nutele
21/07/2020
Prikaži sve

Tahini – čuvar zdravlja u teglici

Tahini – čuvar zdravlja u teglici

Tahini je pasta koja se dobija mlevenjem semena susama. Ima dugu tradiciju u ishrani, stigao je sa Istoka i veoma brzo zauzeo važno mesto u ishrani ljudi koji brinu o svom zdravlju. Nezaobilazan je na trpezama vegana, vegetarijanaca, za vreme posta i ljudi koji se hrane po hrono režimu.

Tahini je osim po specifičnom ukusu poznat i po lekovitim svojstvima. Susamova pasta obezbeđuje telu snagu,  koncentraciju, izdržjivost i snažan imunitet. Zato je za vreme ratova bila obavezna hrana vojnicima sa Bliskog istoka.

Tahini se može napraviti od oljuštenog i neoljuštenog, pečenog ili sirovog susamovog semena. Najbolji tahini je bez štetnih aditiva i masnoća, u kojem su očuvani svi hranjivi sastojci susama.

Tahini je riznica zdravlja i energije

Tahini često nazivaju i pravom apotekom u teglici. Obiluje vitaminima i mineralima, vlaknima i proteinima važnim za zdravlje. Susamova pasta je prevencija i lek za mnoga oboljenja. Spada u alkalne namirnice, a alkalan organizam je jak i otporan na sve izazove.

Esencijalne masne kiseline omega-3 i omega-6 su izuzetno važne za očuvanje srca i kardio vaskularnog sistema i mogu se uneti jedino hranom. Tahini puter je pun ovih zdravih masti koje snižavaju pritisak i loš holesterol. Nova istraživanja pokazuju da tahini može smanjiti rizik od kardiovaskularnih bolesti za 39% za samo 6 nedelja.

Tahini je idealan izvor gvožđa, a ovo je odlična vest za sve vegane i vegetarijance.

Bogat je i ostalim neophodnim mineralima – kalijumom, magnezijumom i fosforom. Samo jedna porcija tahinija sadrži nepohodnu dnevnu dozu kalcijuma, na čemu će vam kosti biti zahvalne.

U dve kašike susamove paste ima 4g vlakana, a ona su vaš najbolji prijatelj na putu ka idealnoj liniji i zdravoj probavi.

Iako je veoma hranljiv, tahini je i kaloričan, pa ga treba konzumirati dozirano. Samo dve  kašike ove ukusne paste imaju 200 kalorija, pa budite oprezni.

Domaći ili kupovni tahini?

Ako pogledate recepte ili deklaraciju na tahiniju iz radnje, videćete samo jedan sastojak – 100% susam. Da bi bio zdrav, tahini ne bi trebalo da sadrži štetne konzervanse, biljna ulja, pojačivače ukusa i arome. Za pripremu tahinija biće vam potrebna još so i neko hladno ceđeno ulje, najbolje maslinovo.

Na internetu se može naći bezbroj recepata kako da sami napravite tahini i svi deluju veoma jednostavno. Barem dok se ne upustite u to. A onda tek shvatite da mnogo stvari može poći kako ne treba u krajnje jednostavnoj proceduri i da je potrebno određeno iskustvo da biste na kraju uživali u kremastoj pasti od susama. Najčešće, susam pregori, bude gorak, nemate adekvatnu seckalicu koja će ga samleti u finu pastu ili ne dobijete odgovarajuću gustinu. Tu je još i nered u kuhinji i potrošeno vreme, kojeg nikad nemamo dovoljno.

Naš prijateljski savet je da to prepustite iskusnim profesionalcima, a vi se samo uživate ukusu i mirisu savršenog tahinija. Naravno, potrebno je da dobro proverite na deklaraciji da je reč o zdravoj i prirodnoj pasti bez veštačkih dodataka. Upravo takav je Ivadex tahini.

Kako sve možete upotrebiti tahini?

Tahini je dovoljno ukusan da ga možete koristiti samostalno, a za one koji vole eksperimentisanje sa ukusima susamova pasta je savršena.

  • Zdrav i ukusan preliv za salatu

U standardni preliv za salatu dodajte nekoliko kašika tahini paste i uživajte u jedinstvenom, kremastom umaku sa blagim orašastim ukusom.

  • Obogatite svoj smoothie

Umesto jogurta ili putera od orašastih plodova dodajte nekoliko kašika tahini paste u smuti od voća ili povrća.

  • Umak za grickalice

Malo pavlake i maslinovog ulja dodajte u tahini i dobili ste superukusnu i isto toliko zdravu umakalicu za grickalice ili štapiće od povrća.

  • Tajni sastojak za kolače i energetske pločice

Tahini može zameniti putere od orašastih plodova u receptima za kolače i pločice, dajući im blago slatkast ukus.

  • Napravite zdrav dezert

Kad vam se jede nešto slatko, dodajte u namaz od susama malo kakaa ili meda, seckanu bananu, čia seme ili sok od narandže. Rashladite i dobili ste laganu letnju poslasticu.